Flyttstädning

En smidigare flytt med ML Huskur

Din flytt närmar sig och därmed också den obligatoriska flyttstädningen.
Här har vi samlat vad som ingår när du bokar din flyttstädning via ML Huskur.
Vi gör bostaden redo för din slutbesiktning och utgår från Mäklarsamfundets riktlinjer i utförda städuppdrag.

 

Det här ingår i din flyttstädning

Alla rum

- Eluttag, strömbrytare, elskåp

- Dörrar och dörrkarmar

- Element

- Golv och golvlister

- Trösklar

- Garderober

- Fönster

- Fönsterputsning (Se mer information på Lite mer om fönsterputsningen)

- Fönsterbänkar

- Fönsterkarmar (insida)

 

Badrum/toalett

- Fast belysning

- Badrumsskåp

- Synliga rör

- Speglar

- Badkar

- Duschkabin

- Toalett

- Tvättställ

- Golvbrunnar

- Avkalkning och rengöring av kakel och klinkers (Se mer info Ytskiktet i bostaden)

- Ventil - utvändigt och invändigt där vi kommer åt

- Tvättmaskin + torktumlare

 

Kök

- Fast belysning

- Spis, ugn, plåtar och galler

- Mikrovågsugn

- Kyl och frys

- Skåp, lådor och luckor

- Arbetsbänkar

- Köksfläkt

- Diskmaskin

 

Ingår om avtalat

- Persienner

- Inglasad balkong

- Rengöring av balkong

- Biutrymmen; ex: källare, garage eller altan

 

Vid städning av biarea som ej är avsedd för boyta, ex. garage, pannrum, förråd, vind etc., utförs en grovstädning vilket innebär att vi dammar av väggar och sopar av golv.

 

Lite mer om fönsterputsningen

- Fönsterputsning ingår förutsatt att fönstren går att rengöras på en fallhöjd om mindre än två (2) meter och/eller där säkerhetsanordning inte krävs (ex. skylift och/eller sele i enlighet med arbetsmiljöverket).

- Om du har avtagbara spröjs på dina fönster behöver du demontera dessa innan städningen utförs.

- På grund av kyla under vinterhalvåret kan det bli svårt med rengöring av fönstrens utsida, men vi gör alltid vårt yttersta.

 

Vad ingår inte i flyttstädningen?

- Våttorkning av väggar och tak

- Braskamin

- Vattenlås (Rengörs där man kommer åt, utan demontering)

- Ytskikt som tillhör fasad (Ex. fönsterbleck, utsida av ytterdörr)

 

Förberedelser inför din flyttstädning

 

Kom ihåg detta inför din flyttstädning:

- Töm bostaden på möbler och saker innan vi kommer. Vi rengör eller flyttar ej på eventuella möbler som finns kvar i bostaden.

- Tunga möbler såsom spis, kyl & frys, badkar m.m. behöver dras fram och ställas tillbaka av kund för att vi ska kunna städa bakom och under. Personalen drar ej fram dessa p.g.a. risken för skador på golv.

- Front till badkar behöver demonteras/monteras av kund. Vi rengör inte jetstrålar i jacuzzi.

- Kyl och frys behöver vara tömda och avfrostade för att städning ska kunna ske där.

- Vi tar inte ansvar för fläckar på väggar och tak p.g.a. skaderisk på ytskikt.

- Vi kan tyvärr ej ta ansvar för färgstänk, tejp eller klistermärken p.g.a. skaderisk på ytskikt.

- Vi reserverar en hel dag till att utföra städningen och kan därmed inte garantera en exakt sluttid.

- Ett tips är att boka in din städbesiktning med hyresvärd/köpare i god tid innan tillträdet/hyresavtalets utgång.

- Vi kan tyvärr ej städa i garderober, badrumsskåp eller dylikt om de inte är tömda.

- Vi har ej möjlighet att demontera eller skruva ned något i bostaden, inte heller glaskupor/ lysrör/glödlampor.

- El och belysning ska finnas i bostaden, även tillgång till rinnande vatten behövs.

- Om det är avtalat att enstaka möbler finns kvar i bostaden städar vi runt dem.

- Du behöver vara kontaktbar via telefon på uppdragsdagen (eller se till att vi delgetts vem som ska kontaktas och att den är kontaktbar).

 

 

 

Annat smått & gott

Övrig information:

- Avbokning av tjänsten ska ske minst 10 dagar innan avtalat städdatum för att undvika debitering. Fram till och med tredje (3:e) dagen innan avtalat städdatum faktureras 550 kr inkl. moms för avbokad tjänst. Sker en avbokning efter denna tidpunkt (48 h innan städdatumet och framåt) faktureras det fulla beloppet på avtalat pris oavsett orsak. Avgiften avser bland annat kostnader för uppbokad personal samt nekande av kunder som önskat samma tid.

- Eventuella synpunkter ska meddelas senast 14 dagar efter utförandedatum.

- Vi kommer tillbaka inom max tre arbetsdagar och åtgärdar de problem som kan uppstå.

- ML Huskur betalar inte ut någon ersättning om kunden/köparen själv rättar till brister i flyttstädningen.

 

Nyckelhantering

- Om du som kund vill att vi ska lämna nyckeln till din bostad i postfack, brevlåda eller brevinkast ansvarar ML Huskur ej för nyckeln från och med att vi lagt ifrån oss denna på anvisat ställe.

- Vi ser gärna att du eller någon annan finns på plats och låser upp till personalen.

- Om nyckel måste hämtas på annan plats än utförandeadress kan extra debitering tillkomma. Kontakta oss.

 

Ytskiktet i bostaden

- Vi förbehåller oss rätten att avbryta en tjänst om vi bedömer att bostaden är utöver normalt skick. Dock erbjuder vi möjligheten att utföra tjänsten mot extra timdebitering baserat på bostadens befintliga och faktiska skick förutsatt att det inte är av sanitärt skick. Får vi inte tag på dig kan det hända att tjänsten avbryts.

- Kalkavlagringar som suttit en längre tid kan kräva flera behandlingar för att avlägsnas. Vi kan därav i vissa fall inte garantera att kalket avlägsnas till 100%. En bedömning görs på plats för att se över om vi under vårt besök kan lämna full garanti på avkalkning. I förekommande fall kan vi komma att höra av oss för att erbjuda ett extra tillägg om resurs finns att applicera.

- Vi tar ej ansvar för nikotinavlagringar då det räknas som sanering och RUT-avdrag gäller inte då.

 

Fakturainformation

- Betalningstid ligger på 15 dagar

- Fakturan skickas med e-post från Fortnox, så har du inte fått den så kolla i skräpposten. Om du vill att fakturan ska skickas via vanlig post tillkommer en fakturaavgift på 25 kronor.

- Materialkostnad, resekostnad och eventuella avdrag ingår alltid i priset och specificeras på fakturan.

- Eventuella invändningar mot fakturan ska göras senast samma dag som förfallodatumet på fakturan för att de ska beaktas. Vid betalning efter förfallodatumet debiteras dröjsmålsränta med 24 % årligen. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kronor. Vid fortsatt utebliven betalning går ärendet över till inkasso.

- Personuppgifter hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR)

 

 Lycka till med flytten!

Om du har tagit dig hela vägen hit så har du tagit del av all information du behöver inför din flyttstädning. Kom ihåg att vi är här för att göra din flytt så smidig som möjligt. Oavsett vilka frågor eller funderingar du har relaterade till din flytt kan du alltid ta kontakt med oss.